Send sikker mail

Hvad er sikker mail?

Når du sender en almindelig e-mail, svarer det til at sende et åbent postkort med posten. Alle kan i princippet læse med. Sikker e-mail svarer til at putte dit postkort i en konvolut, der kun kan åbnes af den rigtige modtager.

Sikker e-mail kan bruges til to ting:

  • Kryptering – når ingen uvedkommende må læse din besked
  • Signering – når modtageren skal være er sikker på, at du er afsenderen.

Du kan kryptere og signere en e-mail samtidig.

E-mail er som udgangspunkt ikke krypteret. Selvom kommunikation mellem e-mail klienter og servere, i dag ofte er krypteret, er det ikke et krav. Derfor er det vigtigt at bruge sikker mail når man skal sende fortrolige oplysninger, for at sikre sig at det kun er modtageren som kan læse beskeden.

Muligheder for at bruge sikker mail

Sikker e-mail kræver:

  • at du har NemID med offentlig digital signatur tilknyttet.

    Det har du, hvis du bruger NemID til andet end netbank. Hvis du fx kan logge på SKAT, har du NemID med offentlig digital signatur.
  • at dit e-mail-program er understøttet.

    Benytter du Microsoft Outlook (2007 eller nyere) eller Mozilla Thunderbird, kan du bruge sikker mail. Sikker mail på mobile enheder er desværre ikke understøttet endnu.

Bestil NemID Medarbejdersignatur

Første skidt til at sætte sikker e-mail op, er at anskaffe sig en NemID medarbejdersignatur.

Det gør man ved Nets, hvor der kan findes hjælp og vejledning på følgende link:

nets.eu/dk-da/løsninger/nemid/medarbejdersignatur

Vi anbefaler at du bestiller en NemID Medarbejdersignatur som nøglefil, når den skal bruges til sikker mail.

Aktivering af medarbejdersignatur som nøglefil

Næste skridt er at aktivere medarbejdersignaturen.

Som oftest vil det foregå på Windows med Internet Explorer. Her kan man følge denne guide fra Nets:

nets.eu/dk-da/kundeservice/medarbejdersignatur/noeglefil/Pages/aktivering-windows-internet-explorer.aspx

Hvis du er på Mac eller Linux og/eller bruger Firefox skal du følge en af de andre vejledninger fra Nets:

nets.eu/dk-da/kundeservice/medarbejdersignatur/noeglefil

Opsætning af sikker e-mail i Outlook

Når medarbejdersignaturen er aktiveret, skal den opsættes til at fungere med Outlook, før kan der ikke sendes sikker mail.

Følgende vejledning kan følges for at gøre Outlook klar til sikker mail:

nemid.nu/dk-da/kom_i_gang_med_nemid/sikker_e-mail/send_og_modtag_sikker_e-mail/opsaetning_af_sikker_e-mail_paa_hardware/windows/outlook_2013/

Når Outlook er sat op til sikker mail, kan det anbefales, at lave et bogmærke eller favorit i din browser til NemIDs hjemmeside, hvor man kan søge efter certifikater på andre der har sikker mail:

service.nemid.nu/dk-da/support/soeg_certifikat/

Har du brug for yderligere hjælp er du altid velkommen til at ringe til HostHouse på: 72 20 72 18

Der er også mere hjælp at hente ved både NemID og Nets:

service.nemid.nu/dk-da/support/

nets.eu/dk-da/kundeservice/medarbejdersignatur

Stadig brug for hjælp? Kontakt os Kontakt os